נציג היועמ"שית: "מעולם לא יכולנו להוציא לנבצרות"

ישראל רובין No Comments on נציג היועמ"שית: "מעולם לא יכולנו להוציא לנבצרות"

נמשכים הדיונים בבג"צ בעתירות שהוגשו נגד חוק הנבצרות. עו"ד ראבילו שמייצג את ראה"מ נתניהו תקף: "אין לבית המשפט סמכות לבטל חוקי יסוד". עו"ד הלמן נציג היועמ"שית התגונן: "מאז ומעולם ליועמ"שית לא הייתה סמכות להכריז על ראש ממשלה כנבצר. רק הממשלה מחליטה"

אולם בית המשפט העליון צילום: פלאש 90
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

בבית המשפט העליון בשבתו כבג"צ התחדש הדיון בעתירות נגד חוק הנבצרות.

לפני ההפסקה בת מחצית השעה, נאם עו"ד מיכאל ראביליו שמייצג את ראה"מ נתניהו. בדבריו טען כי "לשיטתנו אין לבית המשפט סמכות לבטל חוקי יסוד. הכנסת לא הסתפקה בהצבעה רגילה, הייתה הצבעה שמית. אני חושב שמעבר לפרשנות שיש תמיד, במקרה הספציפי הזה הכנסת הביעה את דעתה בצורה מפורשת. הכנסת הצביעה על הצו על תנאי. הכנסת התנגדה. העותרים מנסים להגיד היום שאנחנו בקריאה רביעית? אני סבור שמה שהעותרים מבקשים זו חקיקה שאין אפשרות לעשות אותה אחרי שהייתה הצבעה כזאת ברוב גדול".

בתוך דבריו אמר עו"ד ראבילו לשופטים כי "הפרסונליות שאתם טוענים לה היא לא פחות חמורה מהפרסונליות בחקיקת ממשלת החילופין (ממשלת נתניהו-גנץ). קבעו אז שראש ממשלה לא יכול לפטר שרים מסוימים. בג"ץ אישר את החוק".

לסיכום דבריו, ראביליו טען בדיון כי נתניהו לא הביע כוונה להפר את הסדר ניגוד העניינים בנאום בו אמר שהוא נכנס לאירוע אלא התכוון לנסות להביא לפשרה בשל הקרע בעם ולא נכנס לסעיפי הרפורמה.

במהלך דבריו התפרצה חברת הכנסת יולי מלינובסקי מישראל ביתנו ונשיאת בית המשפט העליון נזפה בה בחריפות.

כעת ניתן רשות הדיבור לנציג היועמ"שית, עו"ד ענר הלמן, שאמר בפתח דבריו כי "לפני חודשיים יצא צו על תנאי ולכן אתמקד רק בשאלת תחולתו של החוק. מאז ומעולם ליועמ"שית לא הייתה סמכות להכריז על ראש ממשלה כנבצר. יש איזה תדמית בציבור על פי הדין. זה לא המצב – מי שקובע שראש ממשלה נבצר זו הממשלה, אותו גוף שהכנסת נתנה בו אמון, ואז צריך למנות ממלא מקום מסיעתו של ראש הממשלה. היועמ"שית כן נותנת חוות דעת משפטיות".

הלמן הוסיף: "בשנת 2006 כשרה״מ שרון נכנס למצב שבו הוא לא יכול להיות רה״מ אז רצו בפעם הראשונה שזה קרה להתייעץ עם היועמ״ש דאז מני מזוז, אבל לא היו חייבים".

נשיאת העליון השופטת חיות התערבה ושאלה: "אדוני אומר דבר נוסף, שהפרת הסדר ניגוד העניינים לא מוביל להוצאה לנצברות?"

הלמן: "כן, הודענו על זה בתיק אחר, בעתירה של דן חלוץ אמרנו שהפרת הסדר ניגוד העניינים משמעותה שרה״מ לא יכול להמשיך לכהן היא מסקנה מרחיקת לכת ולכן ביקשנו למחוק את העתירה ההיא".

בהמשך אמר עו"ד ענר הלמן כי בהסדר ניגוד העניינים של ראש הממשלה נתניהו הוא מנוע לדון בקידום שופטים. לדבריו, "הוועדה לבחירת שופטים יכולה להדיח שופטים ולקדם. הוא נשפט על ידי שלושה שופטים בבית משפט מחוזי. הרכב הוועדה יכול להשתנות להרכב פוליטי". השופט יוסף אלרון, שהודיע כי יתמודד לתפקיד נשיא בית המשפט העליון אחרי פרישתה של חיות, השיב לו: "אדוני עולה לשדה סברות והשערות".



0 תגובות